Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M46a58r36i38e 11P11o54k87o43r65n79á 9165234330

Je dost případů, kdy kněz poruší celibát. Je to prohřešek jako každý jiný, třeba krádež. Pokud toho lituje, biskup ho napomene a nijak se to nerozmazává. Někdo ale dojde k poznání, že takový život není pro něj, že na celibát nemá sílu, protože se navíc zamiloval a chce rodinu. Je prostě postaven mimo službu. V církvi se pak musí asi cítit jak černá ovce. Někteří to mohou řešit přestupem k jiné církvi. Vím o více případech, dokonce z okolí, kdy se kněz oženil. Prostě chtěl čestně řešit svoji situaci. Živí svoji rodinu v občanském povolání. Zrovna tak může z řádu vystoupit mnich nebo jeptiška a vstoupit do manželství. Nevím ale nic o případech zneužívání. Takže nedémonizujme. Jsme všichni jen lidé.

+1/0
30.10.2013 19:54
Foto

H37a45n98a 44Z81ý69k68o23v57á 6172602770120

Studovala jsem také teologii..u CČSH - a věřte, že malý rozdíl mezi jednotlivými církvemi je.  Souhlasím s Vámi, že problém církve není celibát..nebo "jen" celibát...připouštím i názor Michala Merhauta v této diskuzi,  o zametání prohřešků a zločinů v jejich řadách pod koberec...celibát sice je dobrovolné rozhodnutí kněze či řeholníka....mnoho lidí má názor, že právě za to se schovávají "pedofilové", kteří se houfně stahuji tímto směrem, aby měli volné pole působnosti....kdo ví..:-) Svět je jeden hodinový hotel....ve zločinech .....které jsou skoro v každé oblasti, nejen na svaté půdě...nelze snad ani polemitzovat o tom, co je horší - oběti zneužívání kněžími nebo ve vlastních rodinách?

0/0
30.10.2013 15:57

A90n61t35o84n55í74n 79T51r37č14á42l39e48k 6179344476747

Celibát byl asi vymyšlený církví, aby se majetek nedělil mezi knězovy potomky a rodinu....

+2/0
30.10.2013 14:40

J20a90r45o66s76l37a24v 32T93a41c20h32o11v28s76k32y 2972630364180

Kdepak, celibat tu je proto, aby vrchnost ziskala kontrolu. Z normalni veci udelaji trestnou a pak mohou vydirat.

0/0
30.10.2013 14:55

J79a33r40d42a 80C10h40o66v14a42n61e43c 6741815953699

Nikoliv. Celibát byl vedle důvodů teologických zaveden hlavně proto, aby feudální šlechta neopanovala církevní úřady dědičnou formou. Bylo to v době sporů o investituru.

Ke kněžství má být člověk povolán a ne ho zdědit po tatínkovi (jako se to běžně děje v protestantských církvích a občas dokonce i u pravoslavných).

+2/0
30.10.2013 15:41

M41i45c23h34a21l 62M60e42r69h28a36u84t 9649171502532

Souhlasím s tím, že by celibát neměl být pro duchovní závazný - alespoň ne pro všechny (v řeholních řádech by to bez něj asi nešlo). Koneckonců by to odpovídalo více duchu Evangelia i praxi křesťanů prvních staletí. Je zřejmé, že celibát může vést k sexuální frustraci a zvyšovat riziko selhání. Bylo by ale zajímavé srovnat situaci (výskyt prokázaného sexuálního zneužívání) v katolických institucích a jiných církvích, které povinnost celibátu nemají. Myslím, že zdobrovolnění celibátu by nevyřešilo celý problém. Ke zneužívání dochází i v tělovýchovných spolcích, u skautů a jinde, kde žádný celibát není. Problém církve není celibát, ale to (alespoň do nedávné doby) že osobní selhání a zločiny svých duchovních tutlala, zametala pod koberec, bagatelizovala. Církev by se tomuto problému měla postavit čelem, i přes riziko toho, že se od ní po provalení mnoha skandálů (která ovšem tak jako tak vyjdou dříve či později najevo) odvrátí mnoho lidí.

+2/0
30.10.2013 14:30

J97a39r94o85s59l12a84v 76T95a57c28h61o78v75s57k28y 2312170894620

Selhat se ale da i s dospelou zenou - to by knezim malokdo zazlival. Asi jim je to ale malo a chteji mit neco extra.

0/0
30.10.2013 14:35

M49i12c95h27a71l 97M72e62r73h54a11u96t 9919181452442

Myslím, že tam nejde o něco extra. Ve většině případů se nejedná o pedofilii (resp. hebefilíi nebo efebofílii) patologickou, ale spíše situační. Takový kněz - učitel v internátní škole, je denně obklopen dětmi, zatímco s dospělou ženou nemusí takřka vůbec přijít do bližšího kontaktu co je rok dlouhý, alespoň ne do tak intenzivního kontaktu, který by umožnoval navázání bližšího vztahu. Každopádně naprostá většina duchovních preferuje porušovat celibát s dospělými ženami a muži, jen se o tom tolik nepíše, protože to, pochopitelně, není tak skandální ani společensky nebezpečné.

0/0
30.10.2013 15:50

J86a20r20d39a 60C46h38o62v44a98n62e93c 6691175633569

Nesouhlasím.

V okamžiku, kdy bude zrušen kněžský celibát, budou se o zaměstnání kněze ucházet stovky absolventů všelijakých pseudohumantiních oborů, kteří dnes těžko shánějí uplatnění. A mnozí z nich najednou "objeví víru" a začnou se domáhat ustavování kněží výběrovým řízením a podobných blbostí.

Dokud máme celibát, je kněžství povoláním a obětí, je svátostí. Nebude-li celibát, bude to jen způsob obživy a zajištění rodiny, zaměstnání jako stovky jiných.

+1/0
30.10.2013 15:45

M26i86c14h94a42l 77M23e60r39h31a12u50t 9559311692702

Na to máme tedy jiný názor. Kněžství zůstává povoláním i bez celibátu. Zdobrovolníme-li celibát, určitě tím zvýšíme zájem o duchovní službu, což by katolické církvi (zvlášť v Evropě) jen prospělo. Že by ale díky tomu někdo "objevil víru a začal se domáhat.." to je, myslim, zbytečná obava, speciálně u nás, kde kněz pobírá nízký plat a z většího společenskýho statusu se těší i uklízečka a politik, takže se neobávám, že by to do církve přilákalo nějaké zlatokopy. Ti, co takové umýsly přeci jen mají, tam pravděpodobně už dávno jsou. Ostatně, jsem členem církve s dobrovolným celibátem, kde většina duchovních má ženy a rodiny, rozhodně nemám dojem, že by své poslání naplňovali hůře než jejich římskokatoličtí "kolegové".

0/0
30.10.2013 16:03

J40a22r40d21a 96C60h12o12v73a42n81e72c 6451775913659

Ach tak... tedy nevím, proč se vyjadřujete k svátosti kněžství v římsko-katolické církvi. Vaše předchozí doporučení zrušit celibát teď zní velmi podivně.

+1/0
30.10.2013 16:25

M90i54c79h14a13l 49M12e19r96h58a98u38t 9439871172232

Víte, můžu vyjadřovat názor na to, jak to funguje v ŘKC, i přesto že nejsem jejím členem, stejně tak jako mám názor na dění v ČSSD, i když nejsem jejím členem a dokonce ani jejím voličem. Není na tom nic podivného. Nepsal jsem o zrušení celibátu, ale o zrušení celibátu jako podmínky k duchovní službě - v tom je velký rozdíl, protože jinak dar celibátu mám ve veliké úctě. V komentáři, v kterém jsem tak činil, jsem nemluvil výslovně o ŘKC ale mluvil jsem obecně - o "Církvi" myšleno té apoštolské, chcete-li všeobecné, nikoliv o jedné z denominací, ačkoliv právě v ŘKC je celibát závazný.

0/0
30.10.2013 16:45

J38a90r62d57a 76C51h58o64v84a11n31e98c 6941495243609

Ale nebylo to jasné - vystupoval jste, jako byste patřil k nám a jako by šlo o kritiku zevnitř. Aspoň tak jsem to já vnímal a to se mi nelíbí.

Když ale nejste od nás, je Vaše kritika úplně něco jiného. 

Vy neuznáváte naše učení o 7 svátostech, mezi něž kněžské svěcení patří.

My máme kostely skoro v každé vsi. A faráře, kteří obhospodařují i pět a sem tam i více farností. A v restitucích se farnostem vrátí část nemovitého majetku. Takže zrušení celibátu by ten tlak na výkon kněžství jako zaměstnání místo řádného povolání Duchem Svatým zcela jistě vyvolalo, vůbec o tom nepochybuji.

Jinak ale pro Váš nečekaná informace: i u nás se světí občas ženatí muži za kněze. A nebylo to jen v dobách podzemní církve - tuším před 4 nebo 5 lety byl jeden takový dispens papežem udělen...

0/0
30.10.2013 21:00

M39a46r58t11i50n 64K67a90v20k30a 4246471602722

Váš článek vychází z mylné premisi, jako by k celibátu byl někdo nucen. Inu není. Celibát je dobrovolné rozhodnutí kněze či řeholníka. ;-)

+2/−2
30.10.2013 14:30

J67a85r35o68s43l54a24v 44T88a49c94h24o29v11s27k12y 2242560444480

Ale je. Mlady clovek udela jednu chybu - lehne si pred biskupem na zem a ten nad nim chvili caruje. Potom uz je az do konce zivota k celibatu nucen. Pohlavni styk ma navzdy zapovezeny a poruseni zakazu je sankcionovano.

+1/0
30.10.2013 14:34

V98i96k38t15o72r 72S33o71u46č55e37k 5206145218428

Otázka je jestli je to chyba a vždy má dost času si to rozmyslet. Knězem a nebo řeholníkem se nestane nikdo ze dne na den.

+2/0
30.10.2013 15:31

J45a72r36o16s69l45a93v 57T19a16c35h45o65v72s17k16y 2672130224730

Nemyslim, ze za pedofilii knezi je celibat. Kdyz uz ho nekdo nechce dodrzovat, tak to muze udelat s dospelou zenou a nemusi k tomu nutne mit dite. Spis bude na vine struktura cirkve. Proste do svych rad laka deviantni osoby. Slibuji si, ze je cirkevni hierarchie ochrani a lepe se jim bude darit jejich uchylky provozovat i skryvat.

+2/0
30.10.2013 14:21

J70a56r30d95a 69C30h52o96v42a21n83e20c 6181675803389

Znáte nějaký případ? Ale ne z Irska nebo USA - gaelsky ani anglicky neumím a co se děje u nich mne ani moc nezajímá. Znáte nějakého českého kněze stíhaného za pedofilní skutky?

+1/0
30.10.2013 15:48
Foto

K87a50r73e12l 14B49o29h97á46č37e66k 1981397496694

Je dost sadistů s pedofilními sklony, co jsou ženatí nebo v trvalém vztahu :) Takže si osobně myslím, že jen celibátem to nebude :) Ale karma srozumitelné čtení :)

+1/0
30.10.2013 14:17



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.